برندینگ و سئو؛ رفقای گرمابه و گلستان

برندینگ و سئو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند که هنوز برای خیلی از رقیبان شما روشن نیست. اگر بتوانید بر روی سئو و برند خود کار کنید، می توانید بسیار به آینده سئو سایت و کسب و کار خود امیدوار باشید! در این مقاله می خواهم به تاثیر برندینگ در سئو و همچنین بررسی ۴ سیگنال برند موثر در بهینه سازی سایت بپردازم.

با من همراه باشید…

من کی هستم؟

من محمد نصیری مدیر و موسس سایت وبین سئو بیش از 6 سال به صورت تخصصی در حوزه سئو سایت فعالیت دارم و در زمینه های مختلف و با برندهای بزرگ مثل وبین سئو، نیوسئو، رفاه مارکت و دیجیکالا همکاری داشته ام و امروز این افتخار رو دارم که شما یکی از بهترین مقالات تخصصی من رو دارید مطالعه می کنید.

برند و برندینگ چیست؟

اگر بخواهم تعریف علمی از برند ارائه کنم، می توان گفت :

برند، احساس و ادراکی است که درباره یک محصول، یک ایده، یک فرد و یا یک سازمان در ذهن کاربران و مصرف کنندگان شکل می گیرد.

محمد نصیری

همچنین تعریف برندینگ عبارت است از :

فرآیند اقدامات علمی و تخصصی که سازمان انجام می دهد تا برندی خلق شود.

امیدوارم این دو تعریف را بتوانید به خوبی درک کنید، اما اگر نکردید هم خیلی مهم نیست! چرا که هدف اصلی من در این مقاله این نیست که معنی و مفهوم اصلی برند و برندینگ را به شما یاد بدهم.

درباره برند و برندینگ در همین حد که بدانید مک دونالد، اپل، بنز و … یک برند موفق هستند که همه جا به خوبی شناخته شده هستند، اعتبار و ارزش بالایی در دید مردم دارند.

طبیعتا مفهوم برند به این سادگی نیست و برندینگ هم به این سادگی صورت نمی گیرد، اما من در این مقاله بیشتر می خواهم به تاثیر برندینگ در سئو بپردازم و بنابراین تا همین حد کافی است!

برندینگ و برند بودن چه اهمیتی دارد؟

همه می دانند که شرکت اپل اولین شرکتی بود که در صنعت گوشی های موبایل هوشمند بسیار قدرتمند عمل کرد و تا مدت ها در این حوزه پیشرو و بی رقیب بود.

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که داستان استیو جابز و برند موفق اپل را نداند. اما آیا اپل همچنان پیشرو است؟! بعید می دانم…

سال هاست نوآوری خاصی در محصولات اپل مشاهده نمی شود اما این کمپانی همچنان بیشتر از سایر برندها برای گوشی های خود پول می گیرد، برای هر خدمت اضافه از شما پول می گیرد و شاید در نهایت چیزی به شما عرضه کند که می توانستید به صورت رایگان از سایر کمپانی های تلفن همراه دریافت کنید.

نمی گویم این مورد خوب است یا بد، اما اینجا تاثیر برندینگ مشخص می شود!

اپل اکنون یک برند موفق است و به راحتی و برحسب اعتباری که دارد، می تواند محصولات خود را با قیمت های بالا به فروش برساند، حتی اگر از لحاظ تکنولوژی همسطح سایر رقبا و یا حتی عقب تر از آن ها باشد.

مثال بس است، در بخش بعد بیشتر به بحث اصلی خودمان برمی گردیم و بیشتر درباره ارتباط برندینگ و سئو صحبت می کنم.

ارتباط برندینگ و سئو

همانطور که می دانید یکی از فاکتورهای افزایش رتبه سایت در گوگل، نرخ کلیک یا CTR می باشد.

حال فرض کنید فقط دو وبسایت وبین سئو و دیجی کالا، پیش فروش گوشی های آیفون XXی که قرار است در سال ۲۰۳۰ ارائه شود را انجام دهند!

بنابراین اگر این عبارت «پیش فروش گوشی های آیفون XX 2030» را سرچ کنید، این دو وبسایت در رتبه های ۱ و ۲ حضور دارند و سایر وبسایت ها صرفا واکنش های تبلیغاتی و خبری هستند و محصولی نمی فروشند.

فکر می کنید کدام یک از وبسایت ها رتبه ۱ را بدست می آورد؟ قطعا دیجی کالا! اما چرا؟

پاسخ این سوال یک کلمه است : برند!

دیجی کالا در حوزه فروش تلفن همراه برند است اما وبین سئو نه. هنگامی که مردم چنین کیوردی را در گوگل جستجو کنند، حتی اگر وبین سئو رتبه ۱ را هم داشته باشد، همچنان دیجی کالا را ترجیح می دهند و بر روی آن کلیک می کنند. این اتفاق به گوگل می فهماند که مردم دیجی کالا را می خواهند بنابراین رتبه ۱ را به او می دهد.

اما این فقط یک دیدگاه از سمت کاربر است، بگذارید از سمت گوگل نگاه کنیم.

گوگل امروزه آنقدر هوشمند شده است که قبل از اینکه کاربران چنین انتخابی انجام دهد، خودش دیجی کالا را در رتبه ۱ قرار دهد. چرا؟ چون برندها را دوست دارد!

همانطور که در مقاله «استراتژی سئو در وبین سئو» گفته ام، یکی از ترندهای سئو در سال 1400این است که باید معتبر شوید تا گوگل شما را به بقیه ترجیح دهد.

مدرک مستند این حرف من نیز این مقاله است، اگر به حرف من اعتماد ندارید، آن را بخوانید!

در صفحه آمورش سئو رایگان وبین سئو به طور کامل سئو خارجی را با برند و اعتبار یک کسب و کار توضیح داده ام، اگر می خواهید تقریبا همه مباحث کلی سئو خارجی را در ۳۰ دقیقه یاد بگیرید، حتما این صفحه را ببینید!

بررسی ۴ مورد از سیگنال های برند موثر در سئو

833 کلمه درباره برند، برندینگ و اهمیت و تاثیر آن در سئو گفتم، اما این صحبت ها چه فایده ای برای ما دارد؟!

سوال اصلی اینجاست که گوگل برای تشخیص برند بودن یا نبودن یک وبسایت به چه پارامترهایی توجه می کند و اصلا چگونه می توان با بودجه محدود، برند کسب و کار را ارتقا داد؟

در این بخش می خواهم به این سوالات پاسخ بدهم و ۴ مورد از مهمترین سیگنال های برند که توسط گوگل ردیابی می شود و همچنین روش افزایش آنها به کمک سئو خاکستری را توضیح دهم!

همچنان با وبین سئو همراه باشید …

۱/ میزان منشن های بدون لینک (Mentions)

منشن بدون لینک یعنی نام کسب و کار شما برده شود اما به آن لینک داده نشود! این مورد یکی از قدرتمندترین سیگنال های برند برای وبسایت شماست.

می بینید که روزانه افراد زیادی در وبسایت ها و بلاگ های خود درباره دیجی کالا، علی بابا، شهاب حسینی، مهران مدیری، جواد ظریف و … صحبت می کنند اما لزوما به جایی لینک نمی دهند! تمامی این ها مثال منشن بدون لینک می باشد.

بنابراین اگر روزی مهران مدیری وبسایتی تاسیس کند، به راحتی می تواند بر روی خیلی از کلمات کلیدی رتبه بگیرد چرا که یک برند فوق العاده قدرتمند است و در فضای وب به دفعات منشن شده است.

* نکته : تا می توانید در هر کجای فضای وب که فرصت دارید، نام برند خود را درج کنید. معمولا ما برای لینک سازی محدودیت داریم و همه جا نمی توانیم لینک خود را درج کنیم اما هیچکس نمی تواند شما را از نوشتن نام یک برند بازدارد یا جریمه کند! بنابراین، راحت باشید ????

۲/ میزان جستجو نام برند (Brand Search)

میزان جستجو نام برند نیز یکی دیگر از سیگنال های برند است که گوگل به آن توجه می کند.

اگر به سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید، در قسمت کوئری ها می توانید ببینید که چندبار نام برند شما سرچ می شود. به عنوان مثال عکس زیر، تعداد جستجوهای نام برند «وبین سئو» را نشان می دهد :

همانطور که می بینید در ماه گذشته، حدود 60 بار نام برند وبین سئو در حالات مختلف سرچ شده است.
همچنین نام شخص «محمد نصیری» نیز بارها جستجو شده است.

همانطور که می دانید، نام شخص من که در واقع برندشخصی من می باشد، ۲۴ بار در ماه اخیر سرچ شده است.

هرچه مقدار ایمپرشن و کلیک در مورد کوئری های نام برند شما بیشتر باشد، قدرت کلی سایت شما افزایش پیدا می کند و می تواند به شما در افزایش رتبه کلی سایت کمک کند.

* نکته : در قسمت بعد، چند نکته برای افزایش سرچ «کلمه کلیدی + برند» می گویم که می توانید به عنوان سرنخ از آن ایده بگیرید!

۳/ میزان جستجو «کلمه کلیدی + نام برند» (Keyword Branded Search)

گاهی اوقات، افراد به دنبال یک خدمت یا محصول خاص هستند و در نظر دارند که آن را از شما تهیه کنند. به این ترتیب ممکن است کوئری هایی همانند کوئری «آموزش سئو وبین سئو» جستجو کنند.

اگر چنین جستجوهایی افزایش پیدا کند، یک سیگنال برند به گوگل می دهد و پس از مدتی مشاهده می کنید که وبسایت مربوطه در کلمه کلیدی تنها (در مثال ما «آموزش سئو سایت») نیز افزایش رتبه داشته است!

همانطور که می بینید، به علت جستجو زیاد این کلید واژه، در پیشنهادهای گوگل هم نمایش داده می شود!

* نکته : اگر خدمات خوبی به افراد ارائه کنید، معمولا پس از مدتی جذب شما شده و به شما اطمینان می کنند. از آن پس شما نیز می توانید درخواست هایی از آن ها بکنید!

به عنوان مثال من چک لیستی برای شرکت کنندگان در وبینار «گلادیاتور محتوا» آماده کردم و از آنها خواستم اگر این چک لیست را می خواهند، عبارت آموزش سئو وبین سئو را در گوگل جستجو کرده و چک لیست مدنظر را در صفحه مربوطه دانلود کنند! بازخوردها هم بد نبود ????

۴/ میزان بازدیدکننده دایرکت (Direct Visitors)

میزان بازدیدکننده های دایرکت وبسایت شما نیز سیگنال موثری مبنی بر برندبودن شما می باشد.

اگر درصد زیادی از بازدیدکننده های شما، بصورت مستقیم آدرس سایت شما را در آدرس بار مرورگر خود تایپ کرده و وارد سایت شما شوند، نشانگر این است که کسب و کارتان به اندازه کافی برند شده است که مردم حتی آدرس سایت شما را به خاطر سپرده اند! (چه کار سختی واقعا..)

* نکته : برای این سیگنال، روش خاکستری خاصی وجود ندارد و معمولا باید واقعا شناخته شده باشید تا ورودی دایرکت شما زیاد شود. البته تبلیغات تراکتی و یا بیلبوردها (اگر بودجه آن را داشته باشید!) می تواند چنین نتیجه ای برای شما داشته باشد.

حرفه ای تر یاد بگیرید!

مواردی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت، تنها قطره ای در برابر دریای گسترده سئو خارجی می باشد!

منبع سایت وبین سئو

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

تماس از واتساپ